2009 – Juli till december

31 12 2009

Den 7 juli var en mycket speciell dag för mig, av två anledningar. Dels blev jag myndig, och dels så hade en stor teateruppsättning som jag var med i premiär, Fotspår. Det var en klimatgatuteater, där olika djur och varelser gick ut på stan för att berätta om sin situation i framtiden. Jag spelade en silkesapa som tvingats fly regnskogen, då det blivit så varmt och så torrt att skogen brunnit ner. Här kan ni se hela föreställningen.

Därefter tog jag ett välförtjänt sommarlov, bestående av slapp och jobb innan jag körde igång med skola och politik igen. Den 22 augusti skickade jag och min språkrörskollega Mikaela Persson ett öppet brev till Skånes kommunalråd, ang ensamkommande flyktingbarn. Brevet publicerades i Efter Arbetet och Kristianstadsbladet skrev om det.

Den 8 september fick jag träffa Zounkata Yuina, som är borgmästare i kommunen Yaho i Burkina Faso, ett av världens fattigaste länder. Det var ett spännande och intressant möte som jag skrev ett långt inlägg om.

Höstens roligaste var när Reinfeldt påstod att Socialdemokraterna ringer runt till alla nyhetsredaktioner i Sverige och ber dem fråga Alliansen om de kommer samarbete med SD.

I slutet på september var det dags för regnbågsparaden, Malmös svar på Pride. Givetvis fanns Grön Ungdom på plats, vi hade en lastbil med musik och dans och glädje, för roligare kollektivtrafik.

I oktober kom äntligen Jimmie Åkesson ut som rasist, något vi väntat på länge.

På kristallnatten åkte jag till Hässleholm, där jag gick med i kommunens fackeltåg och sedan lyssnade på Gustav Fridolin som höll tal på Tolerans Hässleholms första arrangemang.

Den nionde november skrev jag och Mikaela ett pressmeddelande om att Region Skåne borde dra in MUFs regionbidrag, efter alkoholskandalen i Helsingborg. Skattepengar bör inte gå till alkohol till minderåriga. Helsingborgs dagblad och Landskronadirekt skrev om det.

Drygt en vecka senare talade jag på en klimatdemonstartion i Malmö inför klimattoppmötet. Det blev en väldigt symbolisk historia, ett 30-tal medlemmar i Grön Ungdom, SSU och Ung vänster tog sig ut till Möllevångstorget i storm och spöregn.

Några dagar senare var det dags för tal igen, Barnkonventionen fyllde 20 år och jag talade för Miljöpartiet och Grön Ungdom på deras event på Lilla torg, där representanter från samtliga riksdagspartier deltog.

December var en rolig månad. Bäst var den gigantiska klimatdemonstrationen i Köpenhamn. Miljöpartiet i Kristianstad gav mig sitt stöd i min riksdagskandidatur och Gustav Fridolins kandidatur blev officiell.

Åtgärder

Information

Ett svar

20 01 2010
global warming is a scam

Vad sade silkesapan om att det under bronsåldern var 3 grader varmare, under romartiden 2 grader varmare och under vikingatiden 1 grad varmare än vad det är idag? Och vad tyckte den om att den globala medeltemperaturen sjunkit sedan Al Gore publicerade sin förkastliga profetia?

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

